niedziela, 13 listopada 2011

d.c.

W tamtych czasach (rok 1950) było QRV kilkanaście radioamatorskich licencjonowanych stacji SP. Ja czekałem na swoją 8 lat. Po zdaniu matury w Liceum Elektrycznym we Wrocławiu, przeniosłem się do Sopot, a następnie do Gdyni. Kilka razy w tygodniu jeździłem do Gdańska, gdzie w  Klubie LOK (Liga  Obrony Kraju) działała stacja SP2KAC. Pracowałem na tej stacji kilka lat, były wyjazdy na konkursy telegraficzne: w Warszawie (vide foto), gdzie zająłem VI miejsce w SP, konkurs telegraficzny w Gdańsku, w którym otrzymywaliśmy jak na tamte czasy atrakcyjne nagrody (m. inn. odbiornik radiowy Pionier U2). Były to lata 1952-1955. Zamieszkałem w Gdyni, w tamtejszym LOK-u uruchomiłem za zgodą Kol. Władysława Mielnika pod jego znakiem stację SP2WM. W tym czasie podjąłem pracę na radiostacji Gdynia-Radio, która utrzymywała telegraficzną i na fonii (AM) łączność ze statkami pływającymi do różnych części świata. Początkowo pracowałem na telegrafii na falach krótkich; pasma 4, 6, 12, 16 MHz- znak wywoławczy SPA. Po krótkim czasie pracowałem na sztandarowym stanowisku stacji na 500 kHz: stacja SPH- robocza QRG 447 kHz. Na 500 kHz utrzymywano całodobowy nasłuch, bo była to częstotliwość bezpieczeństwa. Dzisiaj mogą na niej pracować radioamatorzy… Pamiętam znaki wywoławcze stacji w zasięgu: wówczas NRF DAN, Holenderska PCH, NRD (Niemiecka Republika Demokratyczna) DHS, Szwedzka SAG, ZSRR-KaliningradRadio UGK2. Dzisiaj na pasmach można spotkać kilka stacji radioamatorskich właśnie z sufiksem(na pamiątkę tamtych lat) PCH, DAN. Wracając do mojej pracy na stacji GdyniaRadio sporadycznie pełniłem też na dyżur na na SPC, która pracowała na fonii A3 na częstotliwości 1818 kHz, co dzisiaj – jak wiadomo – jest  w paśmie 160 m…Nawet  nosiłem się z zamiarem wniesienia o przydzielenie mi znaku okolicznościowego z sufiksem SPH, ale jeden z  kolegów uznał onegdaj, za niewłaściwą (sic!)pracę z okręgu  SP6 ze znakiem SP2PMW/6 dla akcji dyplomowej propagującej Marynarkę Wojenną . Bardzo miło wspominam kontakty z Klubem Marynarki Wojennej - SP2PMW, do którego należałem. Szczególnie SQ2DPG  kmdr por. Z. Zieleniak. Z jego i Klubu zaproszenia brałem udział w pracy z  O.R.P. Iskra w czasie wizyty Papieża J.P. II na Wybrzeżu w czerwcu 1999r ,z regaty rakietowej (pod znakiem  SN0FO )  O.R.P. Kazimierz Pułaski stacjonującej  w Porcie Wojennym Gdynia w   2001 roku, z Okrętu Dowodzenia O.R.P Lublin w bazie Marynarki Wojennej w Świnoujściu.

Zdjęcie przedstawia uczestników II Centralnych Zawodów Telegrafistów, które odbywały się w Warszawie w dniach 24-17 sierpnia 1953 r (autor w drugim rzędzie w środku)

Przeniosłem się z powrotem do Sopot. Tam, w październiku 1957 roku otrzymałem licencję ze znakiem SP2LV. Zdawać by się mogło, że moja aktywność społeczna ulegnie osłabieniu na rzecz własnych indywidualnych  osiągnięć. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz